Selasa, November 22, 2011

Apa itu senior??

ini merupakan susun atur dorm abu bakar 2012
Memandangkan tahun depan saya akan menjadi senior kepada adik-adik, eloklak saya bincangkan mengenai tajuk yang amat familier dalam kalangan pelajar SBP, atau pun SBT…(promote sekolah sikit)….iaitu sineoriti dan junioriti….kalau kita sebut senior..secara automatik remaja zaman kini akan memindset kan yang senior ni boleh belasah budak la…boleh suruh budak la…boleh suruh buat tu buat ni..boleh lakukan apa saja macam hamba abdi…bagi saya…semua itu salah…saya pernah lalui la zaman junior..memang perit la nak buat sume keje….bagi saya menyuruh junior membuat sesuatu boleh!...tetapi ada hadnya…mungkin ini adalah satu tarbiyah yang terbaik bagi mereka menempuh zaman berasrama….contohnya kita menyuruh mereka tuck in, memakai kopiah, mandi awal pada waktu subuh, datang musolla awal, datang al-ma’thurat setiap hari…dan yang seumpama dengan nya….bagi saya ini baik..ia merupakan satu tarbiyah yang amat berkesan…jadi masalah senioriti ini dapat kita bendung sekiranya senior itu memainkan peranan nya yang tersendiri…..sebagai senior, kita perlulah menunjukkan akhlak yang murni dihadapan junior2  kita supaya tidak timbul ayat2 seperti “tengok tu, abang tu boleh buat takkan ana tak boleh buat”…see….segala tindakan kita memang akan diperhatikan dan ia mendorong kepada junior untuk membuat sama seperti apa yang dibuat oleh abang senior tu…jadi kesimpulannya…..kalau kita nak lahirkan adik2 yang sopan santun dan mendengar cakap kita dan tidak kurang ajar kepada kita….kita perlulah menunjukkan teladan yang baik dan menegur secara berhikmah kepada mereka sekiranya mereka melakukan  kesalahan……benarlah bahawa KITA PERLU ADA SIKAP MENERIMA, BUKAN MENGHINA….oleh itu marilah kita sama2 bergerak menjadikan sekolah kita kembali seperti zaman kegemilangan nya dulu…sekian dari saya..ingat pepatah ini…PENGALAMAN MENGAJAR KITA ERTI KEDEWASAAN!............

2 ulasan:

  1. kantoi dorm harisi thn dpn..lpas neyh klo ade dlm senarai dorm x capai piawai sng nk detect ahlinye..haha..bgos r ko skrg faiz...tabik sama lu..neyh bru btol amek teladan drpd pengalaman..

    BalasPadam