Khamis, Disember 01, 2011

Akidah tu penting kawan-kawan~

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatu.....
ISLAM sebenarnya indah, kita yang menyusahkannya. Aku tetibe terpikir tentang masalah ummah kita sekarang ni. Korang rasa ape? berjudi? rempit? dan lain-lain?...Tapi bende yang aku nak bincangkan arini adalah satu perkara yang lagi besar dari tu iaitu Murtad. Ape tu Murtad?...Murtad ialah Kembali kepada kekafiran daripada keadaan beriman, baik iman itu didahului oleh kekafiran lain ataupun tidak. Dalam Al-Quran pun ade empat kali menyentuh pasal bende ni, jadi tak salah la bende ni merupakan benda yang dititikberatkan dalam agame kite ni.
Allah berfirman dalam Al-Quran:


"Dan sesiapa daripada kamu berpaling (murtad) daripada agamanya, dan mati sedang tidak percaya, amalan mereka menjadi sia-sia, di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah orang-orang Api; di dalamya mereka tinggal selama-lamanya." (2:217)


Petikan daripada sebuah Akbar tempatan
Kalau kite tengok keratan Akhbar ni, amat menyedihkan jugak la sebab orang kapir ue senang-senang je nak murtadkan orang melayu. Tengoklah apa orang yang dulunya Islam, tengok ape yang dia cakap rasa macam takde ape2. Tapi bende ni memang memberi impak yang sangat dalam kat umat Islam yang betol2 menghayati islam nih.

Statistik jugak menunjukan isu murtad ini maken berleluasa akibat dari sikap individu tu sendiri, Kepincangan akidah adalah merupakan Faktor utama, bukan la nak meletakkan kesalahan kat atas bahu siapa-siapa, kesalahan tidak patut diletakkan atas bahu ibu bapa yang mendidik, Sekiranya ibu bapa telah jenuh penat mendidik namun sikap anak itu sendiri merupakan faktor utama



Tapi InsyaAllah jike anak2 kite ni dididik dengan penuh kasih sayang dan nilai agama yang tinggi, anak2 kita semestinya akan denga cakap kite bile die meningkat dewase kelak. Betol ni tak tipu. Ni kalau anak kita dididik dari kecik dengan I-Pad la, kartun la, dan media2 lain yang diperkenalkan oleh negara barat, ia TERLALU lah amat bahaye kan anak2 kita. Kalau korang sayang anak korang, (ceh macm dah ade anak je), korang kene la terapkan nilai agama dan nilai murni sebab zaman yang akan datang ni kite tak tau camne la pulak cabaran nye. Mungkin lagi hebat dari zaman kite ni.




Al-Quran merupakan Syafa'at bagi orang yg beriman di padang Mahsyar nanti



mase anak2 kita kecik. kita gak boleh la ajar mereka cara2 nak solat( ni yg paling pnting), cara nak bace quran, berpuasa dan lain2 tu. JADI!. beringat lah eh semua, kiamat un makin hampir. iman kite lak kekadang tinggi kekadang takde. ingat. ingat sama sama.
Bos nak cekodok bole.....haha...babai...assalamualaikum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan