Jumaat, September 02, 2011

Pengalaman mengajar kita erti kedewasaan


Assalamualaikum....saya rase ni first time saya rajin tulis blog...saye tertarik nak mulekan dengan kehidupan kat SMAP labu....memang dari tingkatan satu pun bersekolah kat situ...dulu mase mule2 masuk biase la kan..mestilla kene ragging...pastu ngan kawan2 pun asik nak gado je..memg lucu la.."anta yang curi ana punye!!!, ana tak redhoo"..haha..2 la pekatan yang saye selalu denga time tingkatan satu...pastu ngan selekeh macam ape je...dah la gemuk..haha..tapi lame kelamaan saya dapat rasekan keindahan duduk kat Smap labu ni...mase tingkatan 2 x rase sangat..tp da mule bawak enset da hujung 
tahun 2...2 pun nseb bela bro2 yang menginap dorm ue sporting...saya dorm anbari...tapi nek form 3 nikmat ue bertambah...n mula lah saya dah berani bercakap di hadapan kelas...sebelum ni sori la..haha..n mase form 3 gak la da mule bebadan tegap..selalu niy lembek..n waktu tingkatan 3 gak la yang saya paling banyak maen...24 jam bkepit ngan kengkawan..haha sonok gle dong mase 2...ade je bnde nak dibuat..kalau                     hujung minggu 2..memang x
sah la kalau x buat kerja gila. mandi kolah musolla la. pegi main keja2 la...men futsal..n yang paling x bole bla panjat tangki...the best thing ever la...mmg sonok..bkn sonok dapat usha..Astaghfirullah...sonok pon sebab pengalaman ue memang menarik..ad je bende nak jadi..n time ue lepas PMR..memang 2 first time saya buat kerja gila..Alhamdulillah la stakat ni xpna lagi fly..xnk un....tapi naik je tingkatan 4...saya macam hilang segalanya dalam hidup ni..dalam 15 orang cm2 la geng yang selame ni tidur same2..mandi same2...susah same2..sng same2...segalenye la same2 hilang cm2 je..memang saya ngaku la saya frust gile...okeh citer die camni...tanggal 1 April 2011, pagi ue saya ad kelas sivik dengan Cikgu Diana kat DSL..saya shadeq ngan asyraf maen la sape dapat nges dlu die menang..da sah2 la saye menang...kitorang pun habis kelas...dalam perjalanan saya balik kelas...saya terserempak lah dengan karlos,,kawan saya...dari pandangan mate die saya dapat rasekan yang saya bakal kehilangan bnde yang amat berhaga dalam hidup sy..saya tengok die cakap kat salah seorang kawan saya..."weh blaja kat sini elok2"...dengan ayat 2...air mata mutiara ini saya rasa yang pertama mengalir di floor tingkatan 4...saya menangis cam orang gile(lantaklah pompuan nak cakap ap)....pastu bile saye jumpe je karlos dpan muqaffa'...die pandang mate seye..dan die teros pelok saya..memang lagi bertambah la air mate ni...."aq nak belah ni...ko blaja leklok tau"...pergh ayat die memang melukakan ati ni...sepatotnya saya ade kelas BM skarang..tp seyes saya x peduli langsung pasal kelas...saya cari sume dak2 yang kene buang 2...saye pelok setiap orang..memang saya x ckp ape2 la...adush sedih do...pas2 mad dtg redakan saya.."wei bro lek r...jangan r cmni..ko ad lagi kat sini"..sy ckp"wei pike la xkan aq nak idop lagi stahun 6 bulan ngan korang,gile aq wei!"...memang perasaan pilu gile..pas2 pas solat jumaat..sy ngan fitri hanif pergi la kat DM,kitorang same2 tengok lauk dan bla cm2 je...memang kat meja 2 tinggal kitorang berdua..kalau x dulu meja 2 la paling meriah...xsemena-mena..air mte kitowg ue mleleh dlm DM.."nep , jom r bla,,xde mood aq"...sy ckp cm2..pas2 kitorang terus pergi kat dataran sambut budak2 ni keluar buat kali terakhir....kat situ sy nanges gak..bole dkatekan setiap tempat la saya nangis...okeh..sume da pergi..tinggal la sy ngan naqib kat tepi dataran ue.termenung..."oi jim jom r belek"..."xnak r..ko pegi la.."saya duduk tepi dataran ue lame la gak n then bile hujn saye bla la...petang ue plak saye pakai r baju yang mard bg n duduk kt tunggul blakang musolla ue sorang sorang..nges lagi...xphm...tetibe ad sorang puteri datang.."faiz be tough k"....sy angguk...malu la nk pandang dngan mate yang meleleh,,,pastu sorang lagi nampak.."faiz, ko ak ke?"..skali lagi sy angguk je...tp mule ari 2 saye rse hidup ni cm da xde pape da...tp lame klamaan Alhamdulillah la dapat sesuaikan diri...itulah kisah hidup saya yang memeritkan di asrama..memg pedih tapi ALLAH sje yang tau la perasaan ni..mulai ari 2 gak bile kawan2 saye ajak mandi kolam saye xkan pegi,,,xtau la kenape..tp memang betul 'PENGALAMAN MEMANG MENGAJAR KITA ERTI KEDEWASAAN'

2 ulasan:

  1. sdeyh siot bce cite ko..klo aq jd ko mmg aq da x leh hdop kot..nseb bek la aq x de kwn yg mcm ko ade..pape pun..ko terhebadd,,

    BalasPadam